برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید


کرتین وال چیست

کرتین وال (Curtain Wall) یکی از کامل ترین و بهترین سیستم جهت پوشش نمای خارجی ساختمان است، این نوع نما به دیوار پرده ای و یا دیوار شیشه ای نیز معروف می باشد. این سیستم از پروفیل های آلومینیومی (لامل) و شیشه جهت پر کردن فضای بین پروفیل ها تشکیل شده است. در نمای کرتین وال پروفیل های آلومینیومی به دو بخش افقی (ترنسم) و عمودی (مولیون) تقسیم می شوند و بدلیل استفاده از پروفیلهای آلومینیومی با سطح مقاطع مختلف نمای کرتین وال به تنهایی قابلیت ایستایی بالایی داشته و به اصطلاح خود ایستا می باشد و احتیاجی به سازه نگهدارنده دیگری ندارد مگر در شرایط خاص که پروفیل آلومینیومی ممان اینرسی و خمشی لازم را دارا نمی باشد که در این صورت بوسیله استیل تقویت میشود.

 

تاریخچه ی کرتین وال (Curtain Wall):

تا قبل از قرن 19 ام دیوارهای پیرامونی ساختمان ها نقش تکیه گاه را ایفا می کردند و وظیفه تحمل بار کلی سازه را بر عهده داشتند. به مراتب با توسعه ی صنعت فولاد ساختمانی، این امکان به وجود آمد تا با استفاده از آن به عنوان ستون های باربر و همچنین غیر باربر شدن دیوارهای بیرونی، این دیوارها بسیار سبک تر و کوچک تر از دیوارهای باربر خشتی قدیم شدند. به همین دلیل به مرور زمان استفاده از شیشه به عنوان نمای بیرونی افزایش یافت و سیستم نمای شیشه ای به وجود آمد.

 

ساختار نمای کرتین وال (Curtain Wall):

نمای ساختمانی کرتین وال کاملا به طور صنعتی تولید می گردد و جزئیات آن به نحوی طراحی می گردد که ساختار تمام آلومینیومی آن در مواجه با تنشهای وارده از جابجایی سازه اصلی ساختمان در زلزله، نیروی باد، نشست های احتمالی و وزن خود نما کاملا منعطف عمل کند.

ساختار نمای کرتین وال به گونه ای است که هیچگونه بار مرده ای را متوجه ساختمان نمی کند.

همچنین نمای کرتین وال میتواند به عنوان یک عایق جهت جلوگیری از نفوذ آب به داخل و خروج انرژی و گرما از ساختمان عمل کند و در مقابل تغییرات دمایی , نیروی جنبشی ناشی از نیروی باد مابین طبقات بسیار مقاوم است.

 

 برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید 09125772622

 

(Curtain Wall) به دو دسته ی اصلی تقسیم می شود:

  • نمای کرتین وال قاب دار - (face cap)
  • نمای کرتین وال بدون قاب - (frameless)

 

سیستم قاب دار (face Cap):

در سیستم کرتین وال قاب دار زیر سازی توسط پروفیل های عمودی و افقی که با یکدیگر یک شبکه را تشکیل می دهند انجام می گردد. شیشه ها مستقیماً بر روی ساختار لامل قرار گرفته و یک درپوش فشاری آن را از بیرون بر روی لامل آلومینیومی نگه می دارد و به جهت زیبایی کار فیس کپ هایی با عرض مشخص اما طرح و طول دلخواه بر روی آن قرار میگیرد.

کرتین وال

سیستم فیس کپ خود به 2 بخش الف) نیمه در پوش دار (افقی یا عمودی) و ب) درپوش دار کامل (افقی و عمودی) تقسیم میشوند.

در سیستم نیمه درپوش دار تنها یکی از خطوط عمودی یا افقی با درپوش آلومینیومی پوشانده می گردد.

 

کرتین وال

سیستم بدون قاب (Frameless) :

در روش کرتین وال فریم لس یا بدون قاب از نمای بیرونی ساختمان کرتین وال به صورت شیشه یک تکه به نظر می آید ولی فریم های آن به صورت سایه در پشت شیشه مشخص می باشد. یکی از مزایای این سیستم سهولت در نگه داری و نظافت و همچنین سرعت نصب بالا است. کرتین وال های فریم لس یا بدون قاب به 2 روش نصب می گردند:

  • روش U-channel :

در این روش Spacer های شیشه به شکل U در آمده تا روی وادار های آلومینیومی که روی لامل قرار دارند توسط لقمه های مخصوص فلزی glass holder فیکس شوند، همچنین فواصل خالی بین شیشه ها توسط چسب های مخصوص سیلیکونی پوشانده خواهد شد. این سامانه به دلیل نداشتن کاسِت از روش دیگر یعنی Step-Unite مقرون به صرفه تر است.

  • روش Full Frameless Step-Unite :

در این سیستم شیشه درون کاسِت ها نصب می گردد و کاست ها با پیچ یا پرچ به لامل ها فیکس شده و به جهت عایق شدن در آنها از لاستیک های (EPDM) و چسب های مخصوص سیلیکونی استفاده می گردد. اکنون شیشه ها سر هم بندی شده اند و برای نصب بر روی سازه اصلی ساختمان آماده می باشند.

 

 برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید 09125772622

 

مزیت های نمای کرتین وال:

  1. به دلیل وزن سبک میزان باری که ساختمان متحمل میشود کاهش می یابد.
  2. باعث میشود نورگیری ساختمان افزایش یابد.
  3. باعث کاهش مصرف انرژی می گردد.
  4. سرعت نصب و اجرای آن بالا می باشد.
  5. به عنوان عایق صوتی و برودتی کاربرد دارد.
  6. می توان به صورت پیش ساخته و یا نیمه پیش ساخته اجرا گردد.
  7. دارای تنوع وسیع در ویژگی ها و آپشن های ظاهری سیستم.
  8. قابلیت افزودن جلوه های خاص برای شب و روز به سیستم.
  9. نصب انواع مدل های بازشو بر روی آن امکان پذیر است.
  10. کاهش هزینه های نگهداری و بهره برداری ساختمان.
  11. دارای قطعات با کیفیت مطلوب.
  12. در مقابل نیروی زلزله مقاوم بوده و رفتار تنشی دارد.

 

روش های اجرای نمای کرتین وال:

به طور کلی روش های اجرای کرتن وال به دو دسته تقسیم میشود روش اول روش استیک و روش دوم روش یونیتایزد نام دارد. استحکام سازه ای و خطوط نمایان نما دو عامل مهم جهت انتخاب سیستم های اجرا می باشد.

 

-اجرای نمای کرتین وال به سبک استیک:

یکی از روش هایی که برای اجرای نمای کرتین وال دیده می شود روش استیک است که در واقع یک نوع روش کارگاهی محسوب می شود. باید توجه داشت ابتدا اعضای عمودی و سپس اعضای افقی نصب می گردد. در این روش بخش عمده کار دقیقاً در محل پروژه و همینطور در کارگاه صورت می گیرد و تمام اتصالات موجود باید توسط براکت های گالوانیزه و یا استنلس فراهم شود. در این روش به طور کلی همه چیز باید همسان و هم ردیف فراهم شود و نیاز است که جاگذاری ها به شکل متناوب صورت بگیرد.

نمای شیشه ای در نمای کرتین وال یک رکن اصلی است و همچنین سیستمهای استیک یکی از ارزانترین نوع سیستم های نما می باشد.

 

نمای کرتین وال

-اجرای نمای کرتین وال به روش یونیتایزد (unitized) :

این سیستم برای تکنولوژی مدرن ابداع شد و بهترین روش آب بندی و هوابندی در آن صورت می گیرد. این روش مناسب قابهای بزرگ پیش ساخته در کارخانه تولیدی می باشد. تمامی عملیات ساخت مونتاژ سازه اصلی و اتصالات آن در داخل کارخانه صورت می پذیرد، و شیشه ها بر روی فریم های آلومینیومی متصل می گردد. کلیه پروفیل های بکار رفته بصورت نر و ماده ساخته می شود که در نهایت موقع نصب داخل هم یک پروفیل مجزا را تشکیل می دهد. در این روش کلیه مراحل ساخت در کارخانه از دقت بالایی برخوردار بوده زیرا تحت نظارت سازندگان می باشد.

 

 برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید 09125772622

 

 

اشتراک گذاری:
تعداد بازدید : 5884 نفر

امتیاز بدهید:

ارسال نظر

نظرات دیگران

هنوز نظری ثبت نشده است ، اولین نظر را شما ثبت نمائید.