برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید


مقاوم سازی ساختمان با ژاکت بتنی

مقاوم سازی یکی از موارد مهم در ساختمان سازی است که باعث طول عمر سازه های بتنی و افزایش دوام آنها می شود. سازه های بتنی بر اثر عواملی مانند زلزله، بادهای شدید، تحمل بارهای وارده و خستگی دچار فرسودگی می شوند و باید آنها را مقاوم سازی کرد تا آسیب نبینند و خراب نشوند. یکی از روشهای عالی برای مقاوم سازی ساختمان بتنی، استفاده از پوشش بتنی یا ژاکت بتنی در اطراف المانهای سازه مانند ستون، تیر و دیوار برشی است.

 

جهت مشاوره رایگان در خصوص

مقاوم سازی ساختمان با ژاکت بتنی با ما تماس بگیرید

 

ژاکت بتنی چیست؟

ژاکت بتنی، لایه ای از بتن، میلگردهای طولی و خاموت های بسته است. روکش های بتنی، مقاومت برشی و خمشی ستون را افزایش می دهد و باعث شکل پذیری ستون خواهد شد. استفاده از روکش بتنی به شرایط بستگی دارد و می تواند دور تا دور ستون یا در یک قسمت از ستون اجرا شود. متداول ترین استفاده از ژاکت بتنی، به کارگیری آنها در مقاوم سازی دیوارهای برشی و مقاوم سازی فنداسیون ساختمان است.

در روش مقاوم سازی ساختمان با ژاکت بتنی، المان های ضعیف مانند تیر، ستون، دیوار برشی و حتی فونداسیون ساختمان با اضافه کردن میلگردهای اصلی و اجرای بتن ریزی مجدد مقاوم سازی خواهند شد. مقاوم سازی با ژاکت بتنی ، مزایای خاص خودش را دارد که در این نوشته با آنها آشنا خواهید شد. هدف از این روش مقاوم سازی، این است که قابلیت تغییر شکل اعضای ناکارآمد و ضعیف سازه کمتر شود و مقاومت سازه به صورت کلی افزایش پیدا کند.

 

ژاکت بتنی

 

کاربرد مقاوم سازی با ژاکت بتنی:

  1. به منظور افزایش مقاومت خمشی و برشی اجزای سازه می توان از روش مقام سازی با ژاکت بتنی استفاده کرد. 
  2. به کمک ژاکت بتنی می توان مقاومت اتصالات سازه را در قاب ها بهبود بخشید.
  3. با استفاده از ژاکت بتنی می توان ستون ها را به صورت کامل از یک یا چند وجه محصور کرد. 
  4. به کمک ژاکت بتنی می توان تیرهای ساختمان را از سه یا چهار وجه پوشش داده و مقاومت آنها را افزایش داد

 

 

اجرای ژاکت بتنی برای مقاوم سازی:

اگر عنصر مورد نظر در سازه از ضخامت کمی برخوردار باشد می توان آن را به روش بتن پاشی مقاوم سازی کرد. اما عموما می توان ژاکت بتنی را به شکل دور تا دور یا تنها در چند طرف عناصر سازه اجرا کرد. برای اجرای ژاکت بتنی لازم است قالب بندی انجام گرفته و مجددا بتن ریزی صورت گیرد. ارتفاع قالب باید به نحوی تنظیم شود که بتن ریزی به آسانی انجام شود. در نهایت لازم به ذکر است به منظور برقراری اتصال بیشتر بین بتن جدید و قدیم، توصیه می شود سطج بتن را با تجهیزات و ابزارآلات به خصوص مضرس کنید. برای افزایش بیشتر چسبندگی بتن موجود و بتن جدید می توان از عملیات کاشت میلگرد نیز استفاده کرد. در این شرایط میلگردها باید با فاصله ی ۳۰۰ الی ۵۰۰ میلی متری از یکدیگر کاشته شوند. 

 

جهت مشاوره رایگان در خصوص

مقاوم سازی ساختمان با ژاکت بتنی با ما تماس بگیرید

 

مقاوم سازی ساختمان با ژاکت بتنی به چه روشی انجام می شود؟

در این روش، ابتدا در فواصل معین سوراخ هایی در پیرامون المانهای ضعیف ساختمان مانند تیرها، ستون و دیوار برشی ایجاد می شود. سپس یک مش فولادی با آرماتورهای آجدار در اطراف ناحیه موردنظر قرار می گیرد. سوراخ هایی که به وجود آمده اند با استفاده از چسب اپوکسی پر می شوند و آرماتورهای L شکل داخل آنها قرار می گیرد. بعد از این مرحله، قالب هایی در اطراف آن ناحیه قرار می گیرد و داخل آنها با بتن پر می شود. این پوشش بتن جدید و آرماتورهای آن باعث افزایش مقاومت و شکل پذیری المان سازه ای خواهد شد. مقاوم سازی با کمک ژاکت بتنی روی افزایش مقاومت کمانشی ستونها، مقاومت و شکل پذیری ستونها، تیرها و دیوارهای برشی تاثیر مستقیم می گذارد. بعد از اجرای مقاوم سازی با ژاکت بتنی، خواهید دید که اندازه المان بیشتر می شود؛ زیرا از آرماتورها و میلگردهای طولی استفاده شده و سپس دور تا دور آنها با بتن پوشانده شده است.

شاید فکر کنید که در این روش، سوراخ های ایجاد شده در سازه مانع از مقاوم شدن کلی ساختمان می شود؛ اما باید بدانید که این سوراخ ها با فاصله و اندازه معین ایجاد می شوند؛ به طوری که باعث ایجاد ضعف عمده در سازه نشود و آرماتور ستون را قطع نکند.

 

 

ویژگی های ژاکت بتنی:

در ادامه به برخی از ویژگی های ژاکت بتنی و روکش های بتنی با توجه به ضوابط آورده شده در آیین نامه های بتن ایران (آبا)، خواهیم پرداخت. 

  • مقاومت فشاری کاور بتنی نباید از ۵ مگاپاسکال کمتر باشد.
  • حداقل مقاومت بتن جدید باید برابر با مقاومت بتن موجود باشد. 
  • ضخامت کاور بتنی نباید از ۱۰۰ میلی متر کمتر باشد.
  • اگر ستون های سازه نیازمند آرماتورهای بیشتر نباشند، لازم است میلگردهای طولی با ۶ میلی متر اجرا شده و به کمک خاموت هایی با قطر ۸ میلی متر محصور شوند. 
  • حداقل قطر خاموت های مورد استفاده ۸ میلی متر و حداکثر قطر آن ها ۱۴ میلی متر در نظر گرفته می شوند. 
  • خاموت ها باید با زاویه خم ۱۳۵ درجه تعبیه شوند. 

 

ژاکت بتنی


نکات اجرایی مقاوم سازی با ژاکت بتنی:

هنگام اجرای ژاکت بتنی برای ستون، اگر مقاومت ژاکت بتنی نسبت به بتن قدیمی بیشتر باشد. می توان مقطع ستون بتنی را همان مقطع جدید در تحلیل مقاومت خمشی ستون در نظر گرفت. مقدار خاموت های اضافه شده در ژاکت بتنی را نیز می توان به عنوان مقدار افزایش ظرفیت برشی در نظر گرفت.

 

-ژاکت بتنی برای مقاوم سازی ستون 
اجرای روکش بتنی برای تقویت ستون ها یکی از کاربردهای مهم ژاکت بتنی است. معمولا ژاکت بتنی برای ستون هایی اجرا می شوند که خرابی های زیادی در آن ها ایجاد شده باشد. اجرای ژاکت بتنی نقش چشمگیری در بهبود مقاومت خمشی، برشی و شکل پذیری ستون دارد. به منظور اجرای ژاکت بتنی برای مقاومت سازی ستون ها، در ابتدا لازم است میزان آسیب پذیری در برابر زمین لرزه بررسی شود سپس شبکه ای از میلگردها به روی ستون تعبیه شوند و در مرحله ی آخر عملیات بتن ریزی انجام گیرد. مقاوم سازی ستون با ژاکت بتنی می تواند در تنها در یک وجه یا در هر چهار وجه ستون انجام گیرد. 

مقاوم سازی با ژاکت بتنی باعث افزایش ابعاد ستون می شود که این موضوع، باعث افزایش وزن ساختمان خواهد شد. در روش مقاوم سازی بتن با ژاکت بتنی، ابتدا آرماتورها به دور ستون بسته می شوند؛ سپس دور تا دور ستون قالب بندی شده و در همین قالب، عملیات بتن ریزی یا بتن پاشی انجام خواهد شد. بعد از مقاوم شدن بتن ریخته شده، قالب موردنظر از اطراف ستون برداشته می شود و میلگردها و بتن های دور میلگرد به ستون اضافه می شوند که همین موضوع باعث افزایش مقاومت ستون ساختمان خواهد شد.

 

-ژاکت بتنی برای مقاوم سازی تیر 
برای مقاوم سازی تیرهای بتنی و ممناعت از ایجاد تغییر شکل در آنها می توان از ژاکت بتنی استفاده کرد. استفاده از ژاکت بتنی در تیرها سبب بهبود مقاومت کششی و برشی تیرهای سازه در ۳ یا ۴ طرف آن خواهد شد. البته اجرای ژاکت بتنی در تیرها معایبی نیز خواهد داشت. اجرای ژاکت بتنی سبب افزایش وزن و ابعاد تیرها می گردد بنابراین لازم است قبل از اجرای ژاکت بتنی از مقاومت ستون ها در تحمل وزن تیرها مطمئن شد. در صورت وجود ستون های ضعیف از روش های دیگری برای مقاوم سازی تیرها استفاده کرد و تهمیدات لازم برای مقاوم سازی ستون ها صورت گیرد. 

 

جهت مشاوره رایگان در خصوص

مقاوم سازی ساختمان با ژاکت بتنی با ما تماس بگیرید

 

مزایای مقاوم سازی با ژاکت بتنی چیست؟

  • یکی از مهمترین و بهترین مزایای مقاوم سازی با ژاکت بتنی این است که این روش با المان نیازمند مقاوم سازی کاملا همگن و هم جنس است. یعنی در پایان عملیات مقاوم سازی یک المان در ساختمان، المان جدید نیز یک المان بتنی است.
  • از دیگر فواید روش مقاوم سازی با ژاکت بتنی این است که به پوشش ضدآتش نیازی ندارد و المان موردنظر کاملا مقاوم می شود.
  • بعد از اجرای این روش مقاوم سازی، هیچ تغییری در میزان خوردگی و زنگ زدگی المان موردنظر به وجود نمی آید.
  • مقاوم سازی با ژاکت بتنی را می توان در تمام بخش های سازه پیاده سازی کرد؛ در حالی که سایر روش های مقاوم سازی بتن در همه قسمتهای ساختمان قابل اجرا نیست.
  • مقاوم سازی با ژاکت بتنی، کمترین دخالت را در معماری ساختمان خواهد داشت.
  • مقاوم سازی با ژاکت بتنی، بهترین گزینه برای افزایش مقاومت دیوارهای برشی و فونداسیون ساختمان است.

 

 

معایب روش مقاوم سازی ساختمان با ژاکت بتنی چیست؟

درست است که مقاوم سازی ساختمان با ژاکت بتنی مزایای زیادی دارد، اما نمی توان از معایب این روش چشم پوشی کرد.

  • مقاوم سازی با ژاکت بتنی باعث تغییر در ابعاد المان موردنظر می شود. این موضوع باعث بزرگتر شدن طول و عرض المان ساختمان خواهد شد و جانمایی المان مقاوم سازی شده را تغییر می دهد. در نتیجه این موضوع باعث کوچکتر شدن فضا خواهد شد.
  • از آنجایی که ابعاد المان موردنظر بزرگتر می شود و سختی و مقاومت آن نیز افزایش پیدا می کند، بعد از مقاوم سازی باید کنترل هایی در خصوص تیر قوی- ستون ضعیف انجام شود.
  • در ساختمان های چند طبقه، نمی توان مقاوم سازی ستونها را بدون در نظر گرفتن ستونهای طبقات پایین انجام داد؛ زیرا بعد از مقاوم سازی با ژاکت بتنی، ابعاد ستون بیشتر می شود و ایجاد ستون بزرگتر روی ستون کوچکتر مشکل ساز خواهد بود.
  • یکی دیگر از معایب روش مقاوم سازی با ژاکت بتنی این است که به عوامل اجرایی مختلف مانند آرماتور بند، بتن ریز، اکیپ اجرایی کاشت میلگرد و اکیپ قالب بند نیاز دارد و به همین دلیل، این روش مقاوم سازی کمی دشوار است.
 

 برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید 09125772622

 

استفاده از ژاکت بتنی در سازه ها، از جمله کارهایی است که مقاومت سازه را به صورت کلی افزایش می دهد و کاربرد زیادی نیز دارد. در این نوشته با روش مقاوم سازی ساختمان با ژاکت بتنی آشنا شدید و مزایا و معایب این روش را درک کردید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم.

 

اشتراک گذاری:
تعداد بازدید : 6262 نفر

امتیاز بدهید:

ارسال نظر

نظرات دیگران