برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید


مقاوم سازی بتن

وقتی یک ساختمان ساخته می شود، باید آن را مقاوم سازی کرد. مقاوم سازی سازه، میزان تحمل ساختمان در برابر بارها و نیروها را افزایش می دهد. مصالح بتنی، یکی از پرکاربردترین مصالح برای ساخت و ساز در ایران هستند و باید به نوعی مقاومسازی شوند. مقاوم سازی بتن، یکی از روشهای افزایش مقاومت و ماندگاری ساختمان است. در این نوشته، با روشهای مختلف مقاوم سازی بتن بیشتر آشنا خواهید شد.

 

چرا مقاوم سازی بتن بسیار اهمیت دارد؟

همه ما دوست داریم در ساختمانی زندگی کنیم که مقاوم باشد و در اثر لرزه ها و زمین لرزه، دوام بیاورد و تخریب نشود. مقاوم سازی، مقاومت یک سازه را بالا می برد و عمر مفید ساختمان را افزایش می دهد.

گاهی اوقات پیش می آید که یک سازه تغییر کاربری می دهد؛ مثلا تعداد طبقات آن بیشتر می شود یا طراحی سازه باید اصلاح شود. بعضی مواقع، تیرها، ستونها و سقفهای ساختمان دچار پوسیدگی می شود و باید سازه را به کمک مقاوم سازی، اصلاح و تقویت کرد. روشهای مختلفی برای مقاوم سازی بتن وجود دارد که در این نوشته با 10 روش مقاوم سازی بتن آشنا خواهید شد.

از شما می خواهیم تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

 

جهت مشاوره ی رایگان در خصوص مقاوم سازی بتن با ما تماس بگیرید

مشاوره رایگان

 

 

جهت مقاوم سازی بتن در یک سازه بتنی، می توان از هر یک از 10 روش مقاوم سازی که بیان خواهد شد استفاده نمود:

- مقاوم سازی بتن با روش FRP:

گاهی اوقات برای افزایش مقاومت یک سازه در برابر بارهای وارده، بهبود فرسایش های ایجاد شده در سازه و افزایش میزان شکل پذیری سازه از مصالح خاصی می توان استفاده کرد. یکی از مصالح پرکاربرد برای مقاوم سازی بتن ، مواد کامپوزیتی است که به شکل پلیمرهای مسلح شده با الیاف یا FRP ساخته شده اند. FRP، یک روش مدرن برای مقاوم سازی بتن است. FRP ها با ترکیب الیاف و رزین ساخته می شوند. مصالح FRP به سطح زیرین بتن می چسپند و با ایجاد یک لایه پوششی، موجب محافظت از آن مصالح می شوند. از روش FRP، برای مقاوم سازی بتن ها بسیار استفاده می شود؛ زیرا این مصالح وزن کمی دارند، سرعت اجرای آنها بالا است و مقاومت بالایی دارند. به علاوه، کار با این الیاف، بدون محدودیت انجام می شود.

در بسیاری از موارد، روکش FRP به صورت دورپیچ، ستونهای فولادی را می پوشاند و مقاومت فشاری آنها را افزایش می دهد. با کمک FRP، مقاومت خمشی سازه بیشتر شده و نرمی و شکل پذیری آنها نیز بیشتر می گردد.

 

کامپوزیت FRP

 

- مقاوم سازی با روش افزایش ابعاد، تیر، ستون و فونداسیون سازه:

اجزای یک سازه بتنی را می توان با استفاده از روکش بتنی یا فولادی تقویت کرد. این کار باعث پوشش بتن و میلگردها می شود و مقاومت فشاری و برشی سازه را افزایش می دهد. با این روش، ظرفیت و میزان تحمل سازه بتنی در برابر بارهای جانبی، لرزه و بارهای ثقلی بیشتر می شود.

 

- تکنیک پس کشیدگی یا پیش تنیدگی:

یکی دیگر از روشهای مقاوم سازی بتن، تکنیک پس کشیدگی یا پیش تنیدگی است که جزو روشهای سنتی به حساب می آیند. این روش برای پیش تنیده کردن سازه های بتنی مسلح استفاده می شود. با انجام عمل کشش، ظرفیت باربری سازه بیشتر شده و آن سازه تقویت می شود.

 

4.	مقاوم سازی با کمک دیوار برشی

 

- مقاوم سازی با کمک دیوار برشی:

در روش مقاوم سازی ساختمان، پس از الحاق دیوار برشی به سازه بتنی یا فولادی، می توان سختی سازه را تغییر داد و ظرفیت تحمل بار ثقلی و بارهای جانبی را افزایش داد. این کار باعث مقاوم تر شدن سازه در برابر زلزله می شود.

 

- مقاوم سازی با کمک بادبند:

برای مقاوم سازی سازه بتنی، افزایش سختی، بالاتر بردن میزان شکل پذیری و افزایش مقاومت برشی سازه بتنی می توان مهاربند فولادی را به سازه بتنی اضافه کرد. استفاده از سیستم های مهاربندی همگرا، یکی از روشهای کم هزینه و عالی برای تقویت سازه های بتنی و فولادی است.

 

- مقاوم سازی سازه بتنی با استفاده از ورق های فولادی:

یکی از روشهای موثر برای مقاوم سازی سازه بتنی، استفاده از ورق های فولادی است. ورق های فولادی به صورت دقیق به سقف متصل می شوند و فضای بین سقف و ورق با مصالح اپوکسی رزین پر می شوند. این مصالح هم چسپندگی خوبی دارند و هم در برابر زلزله و انتقال بار، مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. با این روش، مقاومت و یکپارچگی کف ساختمان و سقف های بتنی بیشتر می شود. اصلی ترین کاربرد ورق های فولادی، افزایش مقاومت سقف های بتنی است.

 

- مقاوم سازی بتن با استفاده از جداسازهای لرزه ای:

جداسازهای لرزه ای، مولفه هایی هستند که مانع انتقال نیرو به سازه اصلی می شوند. جداسازهای لرزه ای در تراز پایه ساختمان نصب می شوند تا عمل جداسازی حرکتی بین سازه و زمین را انجام دهند. در زمان وقوع زمین لرزه، جداسازهای لرزه ای مانع از تخریب سازه می شوند. روش مقاوم سازی با جداسازهای لرزه ای، به ندرت استفاده می شود و فقط برای ساختمانهای دارای وزن و ارتفاع مشخصی موثر است.

 

برای مشاوره رایگان در زمینه مقاوم سازی بتن  با ما تماس بگیرید

مقاوم سازی بتن

 

- مقاوم سازی بتن با استفاده از شاتکریت بتنی:

یکی از روشهای عالی برای مقاوم سازی دیوارهای ساختمان، استفاده از شاتکریت بتنی است. با کمک شاتکریت بتنی، می توان دیوارهای بتنی را مسلح کرد و مقاومت ساختمان را چندین برابر افزایش داد. در این روش، یک شبکه میلگرد روی دیوار قرار می گیرد و سپس با استفاده از دستگاه شاتکریت عملیات بتن پاشی انجام می شود. با این کار، مقاومت و انسجام دیوار بیشتر می شود و مقاومت و شکل پذیری درون صفحه و برون صفحه افزایش پیدا می کند. این شبکه میلگرد که بر سطح دیوار ایجاد می شود، مانند یک لایه بتن مسلح عمل می کند و مقاومت دیوار در برابر زلزله را بیشتر می کند.

 

- مقاوم سازی سازه با روش مقاوم سازی اتصالات:

یکی از بحرانی ترین نقاط در عملکرد قاب بتن مسلح، مکان اتصال تیر به ستون در قابهای خمشی بتن مسلح است. در هنگام زمین لرزه، این قسمتها دچار حرکتهای شدید رفت و برگشتی می شود و در ساختمان لرزه ایجاد می کند. با اصلاح عملکرد گره اتصال و مقاوم کردن آن، می توان عملکرد کل سیستم را بهبود داد و ساختمان را مقاوم تر کرد. برای تقویت اتصالات ساختمان، روشهای مختلفی وجود دارد. نصب جاکت ورق فولادی در اتصالات بتنی، استفاده از طوق های پیش تنیده X شکل، تزریق رزین اپوکسی در ژاکت فولادی اتصالات، ایجاد ژاکت بتنی در اتصالات، پیش تنیدگی اتصالات، مقاوم سازی و تقویت اتصالات با استفاده از FRPو ایجاد قفس فولادی در اتصالات بتنی از جمله روشهای مورد استفاده برای مقاوم سازی اتصالات در سازه های بتنی هستند.

 

- مقاوم سازی با استفاده از سیستم های جاذب انرژی:

با استفاده از سیستم های جاذب انرژی، انرژی حاصل از حرکات نیرومند زمین جذب می شود و به سازه اجازه خارج شدن از محل را نمی دهد. این موضوع باعث می شود که مقاومت سازه در برابر ضربه ها و زمین لرزه بیشتر شود و احتمال ریزش سازه بسیار کمتر شود. سیستم های جاذب انرژی به دمپر یا مستهلک کننده انرژی نیز معروف هستند. این سیستم ها بر پایه افزایش ضریب میرایی ساختمان ایجاد شده اند. وقتی میزان میرایی کاهش پیدا کند، دامنه نوسانهای ساختمان کمتر می شود و ساختمان کمتر آسیب می بیند. در اتصالات و مهاربندها از سیستم های جاذب انرژی بسیار استفاده می شود.

 

با توجه به نوع ساختمان و نیاز آن، از یک یا چند روش گفته شده برای مقاوم سازی اتصالات بتنی ساختمان استفاده می شود.

 

در این نوشته با 10 روش مقاوم سازی بتن آشنا شدید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما بسیار متشکریم. خوشحال می شویم که نظرات شما در بخش نظرات کاربران دریافت کنیم.

 

اشتراک گذاری:
تعداد بازدید : 7183 نفر

امتیاز بدهید:

ارسال نظر

نظرات دیگران