برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید


ترمیم ترک بتن

عمر مفید سازه های بتنی به ویژه سازه هایی که در معرض عوامل خورنده و آسیب زای محیطی قرار دارند به دلیل خوردگی آرماتور کاهش می یابد . ترک های بتن در صورت تجاوز از مقدار بحرانی آن سبب از بین رفتن پوشش بتنی می گردد که کاهش مقاومت پیوستگی بتن را بدنبال دارد و در نهایت بدلیل ایجاد ترک های بتن از عمر مفید سازه کاسته می شود .

وجود ترک در بتن سبب کاهش مقاطع بتن ، مقاومت بتن و در آخر قرار گرفتن آرماتورها در معرض عوامل آسیب زای محیطی می گردد . لازم بذکر است هنگام طراحی سازه باید جزئیات میلگردها به دقت طراحی و اجرا گردند تا در صورت مشاهده ترک در بتن ، ابعاد ترک ها از مقادیر بحرانی آن ها تجاوز نکنند . ترک های سازه ای در عضو هایی مثل تیر‌، ستون و دال نمایان می گردند .

 

 برای مشاوره رایگان در زمینه ترمیم ترک بتن با ما تماس بگیرید 09125772622

 

وجود ترک در بتن علاوه بر تاثیری که در زیبایی سازه دارد در بعضی مواقع مشکلات سازه ای زیادی اعم از ، از بین بردن آب بندی بتن را بدنبال دارد که ممکن است بر دوام ساختمان تاثیر گذار باشد .

ترک های بتن ممکن است فقط ترک های ظاهری در سطح بتن باشند یا در بعضی مواقع نشان دهنده ی عدم مقاومت کافی بتن و تنش های سازه ای مهم باشند که ممکن است حجم وسیع تری از مشکلات را بدنبال داشته باشند .

ترک های بتن بر اساس نوع ترک و نوع اسکلت ساختمان تحلیل می شوند ، با آگاهی از نوع ترک های بتن می توان راه حلی مناسب جهت تعمیر و ترمیم بتن در نظر گرفت ضمنا اهمیت ترک های موجود در بتن بستگی به نوع سازه نیز دارد .

 

ترمیم ترک بتن

 

تعمیر (ترمیم) ترک های بتن

هنگام انتخاب روش مناسب جهت تعمیر و ترمیم ترک های بتن علاوه بر در نظر گرفتن نوع ترک ، ابعاد ترک ، وسعت ترک و نوع اسکلت سازه باید موقعیت فعلی ترک های بتن و شرایط محیطی سازه را میز مورد توجه قرار داد .

هنگام تعمیر ترک های بتن باید این مسئله را در نظر داشت که روش های موجود برای تعمیر ترک های بتن معمولا سبب تغییر در ظاهر ترک های بوجود آمده نمی شود و در مکان هایی که زیبایی و معماری سازه از اهمیت زیادی برخوردار است باید روش هایی را جهت اصلاح این موارد اتخاذ کرد که عموما ایجاد اندودهای مناسب پس از عملیات تعمیر ترک های بتن تا حدود زیادی می تواند ظاهر ترک ها را نیز اصلاح کند .

 

علت ایجاد ترک در بتن

۱- اشتباهات طراحی

۲- خطاهای اجرایی

۳- آسیب های ناشی از حمله ی عوامل خورنده ی محیطی

۴- آتش سوزی

۵- یخ زدگی بتن

۶- کیفیت نامطلوب مصالح اصلی

۷- تاثیرات دمایی

۸- نشست تکیه گاه

۹- حوادث طبیعی

 

 برای مشاوره رایگان در زمینه ترمیم ترک بتن با ما تماس بگیرید 09125772622

 

روش های تعمیر و ترمیم ترک های بتن

۱- تزریق اپوکسی برای ترمیم ترک ها

۲- آب بندی ترک های بتن

۳- افزایش میلگرد

۴- بکارگیری گروت در نقاط ترک

۵- حفاری و اتصال

۶- بخیه زدن

 

  ترمیم ترک بتن : همین حالا تماس بگیرید 09125772622

 

انواع ترک در بتن

۱- ترک های بتن در ستون : ترک های افقی ظاهر شده در سطح بتن ستون ها بدلیل خوردگی آرماتورهای ستون یا بی توجهی در طراحی مقاطع خمشی برای ستون رخ می دهد . ترک های اریب در سطح ستون ها نیز بدلیل عدم مقاومت و سختی کافی ستون ها در تحمل بارهای محوری سازه ایجاد می شود

۲- ترک های بتن دال : ترک های بوجود آمده در سطح بتن دال ها عموما بدلیل توزیع نامناسب میلگردهای بکار رفته در دال یا عدم امتداد میلگرد های اصلی در این نقاط رخ می دهد .

۳- ترک های ناشی از خوردگی در بتن : ترک های ایجاد شده ناشی از عوامل خورنده ی محیطی بدلیل کیفیت نامطلوب بتن ها ، پوشش ناکافی بتن و خوردگی آرماتورها بروز می کند .

۴- ترک های بتن تیر : ترک در تیرهای ساختمان به دلیل اشتباهات طراحی و اجرایی ساختمان و گاهی مشکلات قالب بندی ظاهر می شود .

۵- ترک های کششی بتن : ترکهای کششی بتن بدلیل پایین بودن کیفیت بتن و کمبود تعداد آرماتور ها در مقاطعی که تحت کشش قرار دارند بوجود می آیند .

۶-ترک های خمشی بتن : یکی از ترک های مهم و تاثیر گذار در مقاومت نهایی سازه که سریعا نیازمند ترمیم می باشد این نوع ترک ها هستند . ترک های خمشی بتن زمانی بوجود می آیند که میزان مقاومت خمشی در مقاطع کم باشد و تارهای کششی در جهت تارهای دیگر همگرا شده باشند . ترک های خمشی بتن هم بصورت مجزا هم بصورت گروهی نمایان می شوند .

۷- ترک های برشی بتن : ترک های برشی بتن در سطح بتن نیز از انواع ترکهای مهم در سازه هستند که به صورت تکی یا چند تایی تشکیل می شوند و کاهی مقاومت ساختمان را به دنبال دارند . این نوع ترک های بتن در نقاطی رخ می دهند که مقاومت برشی در مقاطع کم باشند . ضمنا گسترش این نوع ترک های در جهت بالا و پایین است .

۸- ترک های پیچشی بتن : این نوع ترک ها عموما به صورت تکی و در شکل مارپیچ ظاهر می شوند و تشکیل این نوع ترک ها در بتن در مقاطعی که مقاومت پیچشی کم و عرض یکنواختی دارند می باشد .

 

برای مشاوره رایگان در زمینه ترمیم و تعمیر انواع ترک بتن با ما تماس بگیرید 09125772622

 

اشتراک گذاری:
تعداد بازدید : 12515 نفر

امتیاز بدهید:

ارسال نظر

نظرات دیگران