برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید


اف آر پی چیست؟

اف آر پی مخفف Fiber – rein forced polymer به معنای فیبرهای پلی مری تقویت شده است .

ماده ای کامپوزیتی از ترکیب پلی مر تقویت شه ماتریس همراه الیاف ( fiber) است . عموما ازالیاف فیابر گلاس یا همان شیش استفاده می کنند , انواع دیگر الیاف کربن و ارامید و بازالت است .

هر نوع ماده ی کامپوزیتی کاربرد ویژه ی خود را دارد بنابراین از چندین نوع ماتریس می تواند ساخته شود مثل : پلی استر vinyl ,و اپکسی ...) که بسته به نوع محصول انتخابی (توسط مشتری) با رزین و الیاف ترکیب می شود .

رزین باعث مقاومت شیمیایی و محیطی محصول می شود.

 

برای مشاوره رایگان در زمینه هزینه مقاوم سازی با اف آر پی و مقاوم سازی سازه با ما تماس بگیرید 09125772622

 

با در نظر گرفتن وضعیت محیطی و شیمیایی و نوع محصول انتخابی از ترکیبات مختلفی الیاف و پلی مر ماتریکس می توان استفاده کرد که شامل نمونه های زیر است.

Laminate sturcural , میلگردهای اف ار پی , مش های اف ار پی و پروفیل های اف آر پی که از این محصولات برای تقویت سازه ها وساخت انها استفاده می شود .

 

چرا (اف آر پی)  FRP ؟ خصوصیات ویژه ی اف آر پی چیست؟

FRP بدلیل مقاومت مکانیکی آن شناخته شده است و بخاطر خاصیت ضد خوردگی آن انتخاب می شود . وزن سبک آن یکی از ویژگی های بسیار کاربردی این محصول می باشد ضمن اینکه به هر فرم و شکلی قابل تغییر و تبدیل است و چسبندگی بالایی دارد .

محصولات FRP به سادگی تعمیر می شوند ضمنا نیاز به نگهداری خاصی ندارند . FRP دارای پایداری مکانیکی اولیه و نهایی بسیار بالایی می باشد , مقاوم به  دریا و آب های سولفاتی و بدون مشکل محیط زیستی می باشند .

 

برای مشاوره رایگان در زمینه اجرای اف آر پی و مقاوم سازی سازه با ما تماس بگیرید 09125772622

 

ساختار اساسی مصالح چیست ؟ کاربرد رزین درآن چیست ؟

رزین به (عنوان ماده ی چسبنده) یکی از دو نوع جز پایه ای FRP همراه الیاف می باشد . تحمل وزن و فشار FRP به عهده ی ساختار الیاف می باشد چرا که الیاف اصولا در برابر وزن بسیار مقاوم و دارای خاصیت الاستیسیته . ترد می باشند . بسته به نوع فیبر قطر آنها بین 5 تا25 میکرون می باشد .

همانطور که قبلا به آن اشاره شد فیبرها از چند نوع مختلف (شیشه – کربن – ارامید) می باشند و رزین در FRP به عنوان یک فضای چسباننده عمل می کند و الیاف را در این فضا کنار یکدیگر قرار می دهد .

بسته به نوع الیاف استفاده شده محصولات کامپوزیتی اسامی مختلفی میگیرند :

  • الیاف شیشه ای GFRP
  • الیاف کربن CFRP
  • الیاف آرامید AFRP

 

این محصولات کامپوزیتی در کجا کاربرد دارند ؟

این مواد کمپوزیتی و تعمیراتی برای زیرسازی ستون ها – تیرها – دال ها- دیوارها قابل استفاده هستند ضمن اینکه از آنها می توان به عنوان عایق نیز استفاده کرد . عوامل طبیعی و گذر زمان سبب آسیب سازه های بتنی و غیر بتنی می شود که از فراورده های کامپوزیتی FRP می توان جهت بازسازی آسیب ها و پایدار سازی استفاده کرد در مواردی مثل :

جایگزین کردن میلگردهای آسیب دیده – افزایش شکل پذیری ستونها – افزایش تحمل مکانیکی سازه- رفع اشکال-افزایش مقاومت در برابر لرزش و زلزله که در تمامی آنها باید به ویژگی ضد فرسودگی و خوردگی این فرآورده اشاره کرد .

 

مزیت FRP (اف آر پی)نسبت به سایر روش ها سنتی چیست ؟

وزن کم , الاستیسیته ی بالا ,سهولت حمل و نقل, راحتی شکل گیری در اندازه ها دلخواه از عمده مزایای اف آر پی نسبت به سایر روش های سنتی می باشد.

 

بتن

چوب

استیل

FRP

ویژگی ها

2 to 5

Low

450

170 to 270

قدرت انبساط

3 to 5

80

450

205 to 240

قدرت شکل گیری

2/200

200 to 1400

7/500

1/550

تراکم

0/8

0/15 to 0/04

46/55

0/57

رسانایی حرارتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایداری بالای اف آر پی تضمین کننده ی این است که FRP در مقابل رسانایی گرمایی رفتار پایدار تر و مقاوم تری دارد و به مرور زمان و تحت تاثیر شرایط آب و هوایی از بین نمی رود . انتشار رطوبت ممکن است بر روی ویژگی های شیمیایی و محیطی پلی مر تاثیر بگذارد که ماتریس پلی مر در اف آر پی سبب محافظت الیاف در برابر رطوبت می شود .

 

برای مشاوره رایگان در زمینه اف آر پی و مقاوم سازی سازه با ما تماس بگیرید 09125772622

 

اشتراک گذاری:
تعداد بازدید : 9107 نفر

امتیاز بدهید:

ارسال نظر

نظرات دیگران